Hoe jij als organisatie hybride werken faciliteert
4 januari 2024
4 min leestijd
![](https://hitech-it.nl/wp-content/uploads/2024/01/iStock-1828325364.jpg)
4 januari 2024
4 min leestijd
De manier waarop we werken wordt steeds flexibeler. Dit komt onder andere door de technologische vooruitgang en ook covid is hierin een belangrijke speler geweest. Het hybride werken, waarbij medewerkers zowel op kantoor als op afstand werken, is niet meer weg te denken uit het werkende leven. Voor organisaties is het belangrijk om deze manier van werken te omarmen en is het essentieel om effectieve strategieën te implementeren voor een goede werkomgeving. In deze blog nemen we je mee in hoe jij zo optimaal mogelijk hybride werken kunt faciliteren.
De voordelen
Hybride werken heeft verschillende voor- en nadelen. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
De nadelen
Hoewel de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, is het toch goed om bewust te zijn van de minder positieve punten. Volgens ons zijn dat de onderstaande drie.
Starten met hybride werken
Het faciliteren van hybride werken in een organisatie vereist een goede planning en implementatie. Zo zorg je ervoor dat zowel de medewerkers als jouw organisatie goed kunnen functioneren. Hieronder vind je een stappenplan om te starten met het faciliteren van hybride werken.
Analyseer de huidige situatie
Laten we beginnen bij het begin. Bekijk en beoordeel eerst de huidige werkomgeving, de IT-infrastructuur en de beleidsregels. Bekijk welk werk en welke functies goed vanuit huis uit te voeren zijn en welke niet.
Inventariseren van de wensen en behoeften van de medewerkers
Bespreek met jouw medewerkers of zij specifieke wensen en/of behoeften hebben ten opzichte van thuiswerken. Neem dit mee in de implementatie van hybride werken.
Technologische basis
Wat is het allerbelangrijkst om werken op afstand optimaal te ondersteunen? Juist! Zonder een goede technologische basis kom je nergens. Het is dus van belang dat alle medewerkers toegang hebben tot betrouwbare communicatie- en samenwerkingstools. Start dus met het investeren in goede videoconferentiesystemen, cloudopslag en projectmanagementtools om de samenwerking te bevorderen.
Train je medewerkers
Om effectief hybride te werken kan het nodig zijn om je medewerkers te leren hoe ze productief op afstand werken. Daarnaast is het belangrijk om hen te trainen zodat ze gezonde werk-privébalans behouden.
Duidelijke communicatie en verwachtingen
In een hybride werkomgeving is transparante communicatie cruciaal. Zorg daarom dat je alle verwachtingen duidelijk definieert en communiceert naar je medewerkers. Praat met elkaar over de verwachte beschikbaarheid, communicatiemiddelen en deadlines. Creëer een centrale plek voor het delen van belangrijke informatie en updates. Zo blijft iedereen op de hoogte, of ze nou vanuit huis of kantoor werken.
Evolueer regelmatig
Op afstand werken blijft een dynamisch proces. Zorg dat je bijblijft met de tijd, veranderingen en nieuwe ontwikkelingen. Pas hierop je beleid aan en neem hierin ook de ervaringen en veranderende behoeften van je medewerkers mee.