Digitaal samenwerken
10 januari 2024
3 min leestijd
![](https://hitech-it.nl/wp-content/uploads/2024/01/iStock-1270378712.jpg)
10 januari 2024
3 min leestijd
De afgelopen jaren zagen we een verschuiving naar werken op afstand. Hybride, flexibel en remote werken is helemaal hot and happening. Hierdoor moeten we meer dan ooit tevoren online met elkaar samenwerken. Door deze groeiende behoefte aan flexibiliteit en de toename van op afstand werken spelen platforms zoals SharePoint, OneDrive en Teams een belangrijke rol in samenwerking binnen teams en met klanten.
De nieuwe norm
Werken op afstand is de nieuwe norm mede dankzij pandemieën, veranderende bedrijfsculturen en individuele voorkeuren. Onlineplatformen zijn vandaag de dag onmisbaar voor een soepele samenwerking. Of je nou op kantoor zit of vanuit huis of een zonnige plek werkt. Platformen als Teams, OneDrive en SharePoint hebben zich inmiddels bewezen als gebruiksvriendelijk. Met minimale training kunnen teamleden er moeiteloos gebruik van maken en profiteren van de vele mogelijkheden die deze tools bieden. Dit lichten we hieronder toe.
Office 365
Microsoft host een Cloudservice genaamd Office 365. Dit is een pakket waarin Office-desktoepassingen zoals Word, PowerPoint en Excel in zitten. Maar ook kun je gebruikmaken van SharePoint, OneDrive en Teams waarmee je gemakkelijk digitaal kunt werken. Samenwerken in Office 365 zorgt ervoor dat je met jouw collega’s kunt samenwerken in hetzelfde document en je online met elkaar kunt vergaderen. Tijd om even in de handigste samenwerkingsplatformen te duiken.
SharePoint
Eén centrale hub waar teams kunnen samenwerken aan projecten, documenten kunnen delen en waar bedrijfsinformatie veilig kan worden opgeslagen en beheerd. Dat is SharePoint: een krachtig platform ontworpen om samenwerking, documentbeheer en informatiedeling binnen organisaties te vergemakkelijken.
OneDrive
Met SharePoint kun je makkelijk digitaal samenwerken. Maar er was geen plek voor medewerkers om persoonlijke of privébestanden op te slaan. Hiervoor is OneDrive ontwikkeld; de persoonlijke opslagplaats van medewerkers in de Cloud van Microsoft 365. Je kunt het zien als jouw eigen persoonlijke documentenarchief. Je hebt vanaf elk apparaat met internettoegang tot je documenten. Daarnaast is er de optie om je persoonlijke documenten te delen en gezamenlijk bewerken vanuit OneDrive.
Teams
Microsoft Teams is speciaal ontworpen voor chat- en videogesprekken, online vergaderingen en het delen van bestanden binnen teams en organisaties. Daarnaast integreert het naadloos met andere Microsoft-365-applicaties voor een soepele samenwerking.