Digitaal samenwerken

3 min leestijd

De afgelopen jaren zagen we een verschuiving naar werken op afstand. Hybride, flexibel en remote werken is helemaal hot and happening. Hierdoor moeten we meer dan ooit tevoren online met elkaar samenwerken. Door deze groeiende behoefte aan flexibiliteit en de toename van op afstand werken spelen platforms zoals SharePoint, OneDrive en Teams een belangrijke rol in samenwerking binnen teams en met klanten.

 

De nieuwe norm
Werken op afstand is de nieuwe norm mede dankzij pandemieën, veranderende bedrijfsculturen en individuele voorkeuren. Onlineplatformen zijn vandaag de dag onmisbaar voor een soepele samenwerking. Of je nou op kantoor zit of vanuit huis of een zonnige plek werkt. Platformen als Teams, OneDrive en SharePoint hebben zich inmiddels bewezen als gebruiksvriendelijk. Met minimale training kunnen teamleden er moeiteloos gebruik van maken en profiteren van de vele mogelijkheden die deze tools bieden. Dit lichten we hieronder toe.

 

Office 365
Microsoft host een Cloudservice genaamd Office 365. Dit is een pakket waarin Office-desktoepassingen zoals Word, PowerPoint en Excel in zitten. Maar ook kun je gebruikmaken van SharePoint, OneDrive en Teams waarmee je gemakkelijk digitaal kunt werken. Samenwerken in Office 365 zorgt ervoor dat je met jouw collega’s kunt samenwerken in hetzelfde document en je online met elkaar kunt vergaderen. Tijd om even in de handigste samenwerkingsplatformen te duiken.

 

SharePoint
Eén centrale hub waar teams kunnen samenwerken aan projecten, documenten kunnen delen en waar bedrijfsinformatie veilig kan worden opgeslagen en beheerd. Dat is SharePoint: een krachtig platform ontworpen om samenwerking, documentbeheer en informatiedeling binnen organisaties te vergemakkelijken.

  • Documentbeheer
    Gebruik het als een documentbeheersysteem. Medewerkers kunnen hierin documenten maken, opslaan, bewerken en delen. Zo kunnen collega’s gelijktijdig aan hetzelfde document werken.
  • Samenwerking
    Teams binnen organisaties kunnen gebruikmaken van SharePoint-sites om samen te werken aan specifieke projecten en taken.
  • Intranet en portals
    Ook kun je SharePoint inzetten voor het bouwen van intranetsites en portals. Zo kun je als organisatie interne informatie organiseren en presenteren. Denk hierbij aan bedrijfsnieuws en aankondigingen.

 

OneDrive
Met SharePoint kun je makkelijk digitaal samenwerken. Maar er was geen plek voor medewerkers om persoonlijke of privébestanden op te slaan. Hiervoor is OneDrive ontwikkeld; de persoonlijke opslagplaats van medewerkers in de Cloud van Microsoft 365. Je kunt het zien als jouw eigen persoonlijke documentenarchief. Je hebt vanaf elk apparaat met internettoegang tot je documenten. Daarnaast is er de optie om je persoonlijke documenten te delen en gezamenlijk bewerken vanuit OneDrive.

 

Teams
Microsoft Teams is speciaal ontworpen voor chat- en videogesprekken, online vergaderingen en het delen van bestanden binnen teams en organisaties. Daarnaast integreert het naadloos met andere Microsoft-365-applicaties voor een soepele samenwerking.

  • Chatten
    In Teams is er een chatfunctie beschikbaar waarmee teamleden direct met elkaar kunnen communiceren. Je kunt één-op-één met elkaar praten, maar ook groepschats aanmaken voor meerdere personen. Hierdoor kun je makkelijk en snel op een informele manier met elkaar communiceren.
  • Online vergaderingen
    Het maakt niet uit waar je bent, met Teams kun je overal online met elkaar vergaderen. In Teams kun je tijdens een meeting je scherm delen om iets te presenteren, maar ook kun je documenten en notities met elkaar delen.
  • Planner en Taken
    In de Teams-omgeving kun je Planner en Taken integreren. Hiermee kun je als team gemakkelijk projecten organiseren, taken toewijzen en deadlines bijhouden. Handig voor de productiviteit!